sila klik...menarik

Wednesday, September 4, 2013

KUALA KRAI DAHULU DAN KINI



Salam...

Kuala Krai pada Tahun sekitar 2007 masih lagi sebuah Bandar yang agak suram jalinan perdaganganya. Saya Tiba di Kuala Krai sekitar pada tahun 2008 akibat bertugas di jajahan krai...

Mood masa tu..memang bercelaru dengan keadaan suasana bandar yang mana lepas je solat isyak semuanya menjadi sunyi sepi bagai tiada penghuni..

 


 
 
 
Kawasan tumpuan masa tu hanyalah sebuah pasaraya econjaya dan pasar besar kuala krai...Hanya terdapat sebuah Bank sahaja di bandar pada masa itu.
Kehidupan penduduk sekitar pon biasa-biasa sahaja. dengan keadaan jalan yang tidak sibuk..tiada masalah jem di kuala krai ini.
 


 

 
Kini pada tahun 2013 ini sahaja,pelbagai kawasan perumahan tumbuh bagai cendawan...pasaraya naik seiring dengan naiknya kawasan perumahan baru...
jalan raya jika hari minggu pasti sesak dengan jumlah kenderaan ditambah pula dengan lori-lori balak yang menggunakan jalan tersebut.
Bandar kuala krai kini setaraf kota bharu dengan semua kemudahan telah tersedia.
permintaan makin tinggi dari sehari ke sehari dengan bertambahnya penduduk di kuala krai.

Perlu dia ambil perhatian...kadar jenayah di kuala krai makin membimbangkan..pada dada-dada akhbar kini sering melaporkan jenayah yang berlaku.
jenayah kini makin menjadi-jadi seiring dengan kemajuan kuala krai.
desakan untuk hidup dalam mencari sesuap nasi makin menjadi runcing.
JIka dulu penduduk boleh hidup dalam aman dan damai..kini semua penduduk sering berjaga-jaga...

saya sebagai perantau yang merantau ke jajahan kuala krai mula terasa bahang kepesatan pembangunan telah menghapuskan nilai norma kehidupan disini suatu masa dulu.







1 comment:

Saksikan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...